Medi ambient

Clam contra l’ampliació del Prat

protesta Milers de persones defensen el delta del Llobregat i denuncien els perjudicis que suposaria tirar endavant el projecte d’Aena Participants Hi havia col·lectius ecologistes, moviments socials, pagesos i entitats veïnals Absents Cap conseller ni l’alcaldessa Barcelona van ser-hi, però sí alguns representants dels comuns, ERC i la CUP

Els manifestants van arribar procedents d’una quarantena de municipis d’arreu de Catalunya

La retirada del projecte d’ampliació de l’aeroport de Barcelona que Aena volia tirar endavant no va desmobilitzar els contraris a qualsevol operació urbanística que malmeti el territori del delta del Llobregat, que, ahir en una mostra de força, es van aplegar al centre de Barcelona. Milers de persones, fins a 10.000 segons la Guàrdia Urbana i algunes desenes de milers més segons els organitzadors, van omplir el carrer Tarragona arribades en columnes des d’una quarantena de municipis catalans. Havien estat convocades per més de 300 organitzacions socials, veïnals i ecologistes que van fer una crida a la manifestació per denunciar el perjudici social i climàtic que comporta el projecte d’ampliació de l’aeroport. “Dir prou és no caure en la trampa del capitalisme vestit de verd”, va assegurar la filòsofa Marina Garcés, encarregada d’inaugurar els parlaments de la manifestació davant una munió de gent que l’escoltava a ple sol. Garcés va defensar els avions “per anar lluny a conèixer, estudiar, acompanyar persones estimades, cooperar i perquè puguin arribar aquells que necessiten refugi”, però va assegurar que l’ampliació de l’aeroport comportaria “més fronteres, més turisme massiu, més control i més treballs precaris”.

Tres blocs

La mobilització estava estructurada en tres grans blocs: el de la justícia climàtica i la defensa ambiental, el de la vida digna i un tercer, a favor del territori. Representants de tots tres van prendre la paraula per defensar amb arguments la necessitat d’un altre model de creixement “que no hipotequi el futur” del territori més proper i també del planeta. “Menys avions, més vida” va ser el clam que es va fer sentir al llarg de la mobilització i també a les xarxes socials durant tot el dia.

La columna d’assistents més nombrosa va ser l’arribada del Baix Llobregat, que es va formar a primera hora del matí al Prat de Llobregat i que tallar la C-31 per accedir al punt de concentració. Va aplegar persones a peu, en bicicleta i una representació dels pagesos del parc agrari del delta del Llobregat, que es van desplaçar amb els tractors per fer sentir les seves reivindicacions. Un d’ells era el Germán, que va parlar en representació d’Unió de Pagesos. “No ens podem permetre perdre ni una sola hectàrea de terra”, va dir i va recordar que el terreny que conreen és “el rebost de Barcelona”.

Amb aquesta columna es va desplaçar també l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, que va acusar els governs de l’Estat i la Generalitat de pretendre arribar a un acord “clandestí” que pot comprometre el futur de la zona quan, el passat 2 d’agost, van anunciar que el projecte tiraria endavant i es van interrompre els treballs i deliberacions de la taula tècnica creada a instàncies del govern català. Mijoler va dir que, tot i que el projecte es dona per aparcat, cal estar alerta. “Hem de mantenir la lluita per un futur més sostenible i per unes inversions que són les que el país necessita”, va assegurar, i va reiterar la seva demanda a mantenir obert el diàleg a la taula institucional i a la taula tècnica per abordar el futur de l’aeroport.

El “pati del darrere”

També arribats des del Prat van prendre la paraula els integrants dels col·lectius SOS Baix Llobregat i Ni un Pam de Terra, que condemnen, a més de l’ampliació de l’aeroport, projectes urbanístics que suposen la destrucció d’espais naturals del delta del Llobregat i van denunciar que a la comarca se la tracta com “el pati del darrere de Barcelona”.

La mobilització, que va tenir un clar component festiu, va ser una concentració intergeneracional que va aplegar moltes famílies amb nens. Va estar plena de pancartes i cartells, molts fets de forma casolana, que reflectien les reivindicacions de forma més o menys enginyosa. Va fer fortuna el que deia “més carbassons i menys avions” i també la de “Maurici Lucena, l’aeroport a casa teva”, en referència al president d’Aena.

La crítica al turisme massiu va ser un dels eixos de la protesta. Daniel Pardo, representant de l’Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic, va denunciar que l’ampliació de l’aeroport “aprofundeix en un model basat en el monocultiu turístic que precaritza la vida de la gent” i va condemnar la gentrificació que expulsa persones de casa seva. Va recordar que les administracions implicades en l’ampliació de l’aeroport, govern de l’Estat i Generalitat, han fet declaracions d’emergència climàtica.

Cap conseller va participar en la manifestació, tot i que, fa uns dies, la portaveu del govern, Patrícia Plaja, havia apuntat la possibilitat que algun ho fes. Sí que hi va haver representants d’ERC, dels comuns i la CUP, algun d’ells diputats al Parlament, i també exconsellers, com ara Raül Romeva, que va denunciar la “imposició” i el “xantatge inacceptable” de l’Estat amb una ampliació “anacrònica” de l’aeroport del Prat, una proposta que s’ha fet, a més, “sense diàleg”, va dir. Romeva va minimitzar el fet que ahir no hi hagués cap conseller de la seva formació al carrer i va remarcar que ERC hi era amb una “representació del màxim nivell”.

Per part d’En Comú Podem, la seva presidenta, Jéssica Albiach, va instar Pere Aragonès que “certifiqui el no” a l’ampliació i segui amb el govern espanyol per negociar més infraestructures i més inversions per a Catalunya. A més, va assegurar que “Esquerra vol ser a missa i repicant”: “O s’està al costat del negacionisme, o al costat de la gent, la vida i la salut.” En la mateixa línia que Romeva, va titllar el projecte d’Aena de “més de passat que de futur” i va criticar que el PSOE hagi aprovat una llei contra el canvi climàtic i, paral·lelament, defensi els interessos d’Aena, obviant que la seva formació és sòcia del govern de Pedro Sánchez. També va demanar la transferència de les competències de ports i aeroports del govern espanyol al català, ja que creu que és una “qüestió de sobirania”, una demanda que comparteix amb els dos partits que governen a Catalunya (ERC i JxCat) i amb la CUP, que també va participar en la manifestació. Eulàlia Reguant va instar a “no defallir fins que no quedi clar que no hi ha ampliació a l’aeroport del Prat” i va apuntar que va ser l’avís de la mobilització el que “va fer moure el govern de la Generalitat”. La diputada cupaire va advertir que encara queden dubtes del que passarà als aeroports de Reus i de Girona i que “toca continuar mobilitzats fins que s’aparqui definitivament qualsevol ampliació”.

La Xarxa per la Justícia Climàtica, una de les plataformes convocants de la mobilització, va voler incidir en l’increment d’emissions de CO2 que representaria el projecte d’ampliació de l’aeroport. Un dels seus portaveus, el Jaume, va mantenir que “no es tracta de demonitzar els passatgers dels avions, sinó d’assumir que no podem incrementar el nombre d’avions en plena emergència climàtica” i va reclamar més inversions per a la xarxa de rodalies i potenciar el tren com a alternativa als avions. Diferents col·lectius ecologistes i ciutadans arribats de tots els punts de Catalunya es van sumar a la protesta en defensa del medi ambient. Eduard de Ribot, de SOS Costa Brava, va alertar del “coronavirus ambiental que es carrega el nostre territori” i va advertir que no es poden permetre més agressions als espais naturals “perquè són els nostres pulmons”.

Sara Mingorria, de la plataforma Zeroport, va tancar les intervencions reclamant “una economia al servei de la vida” i va dir que cal per defensar “no només la Ricarda” i donar resposta a les crisis sistèmiques. “Menys avions i més vida per fer els territoris més habitables, sense contaminació i sense soroll, per fer decrèixer l’aviació i acabar amb el turisme de masses”, va demanar.

La mobilització a Barcelona va coincidir amb protestes a Palma i a Madrid en contra de l’ampliació dels respectius aeroports.

Suport des de les xarxes socials
L’alcaldessa de Barcelona va optar finalment per no ser a la manifestació d’ahir, però va mostrar el seu suport a les xarxes socials. En un missatge al seu compte d’Instagram, Ada Colau va agrair als “milers” de persones que van sortit al carrer per “defensar la vida”, entre què hi havia la tinenta d’alcalde d’Ecologia Janet Sanz, a favor de la paralització del projecte, al contrari que els seus socis de govern a l’Ajuntament de Barcelona, els representants del PSC amb Jaume Collboni al capdavant.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Arriba un front per ponent

Barcelona

Adif licita les obres per connectar la plataforma multimodal de La Llagosta al Corredor del Mediterrani per 66 milions

Barcelona

Gavín adverteix que el Corredor Mediterrani pot tenir problemes de capacitat en “set o vuit anys”

Barcelona
El temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Núvols i alguns ruixats a l’extrem sud

Barcelona

L’AN condemna Bárcenas per pagar en B la reforma de la seu del PP i al partit com a responsable civil subsidiari

Madrid

Milers de treballadors públics marxen per Barcelona per reclamar l’estabilització de les plantilles

Barcelona

Consum prohibirà la publicitat de dolços i begudes calòriques dirigida a nens

Barcelona

L’Idescat preveu sumar uns 180.000 ciutadans fins al 2025

Barcelona

Girona recupera la Fira de Mostres amb aires de normalitat

GIRONA